Dag2 La Fortuna - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Hein Dunnen - WaarBenJij.nu Dag2 La Fortuna - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Hein Dunnen - WaarBenJij.nu

Dag2 La Fortuna

Door: Hein den Dunnen

Blijf op de hoogte en volg Hein

28 September 2019 | Costa Rica, Fortuna

Wakker geworden met de vraag, waar ben ik? Ik ben in hotel Balmoral in het centrum van San José, Costa Rica. Tijdstip van wakker worden 05.00 uur. Jetlag heeft toegeslagen. Op de achtergrond het schreeuwen van vogels, waarschijnlijk parkieten. In de verte klokkengelui uit de stad. Tijd om te gaan douchen, ontbijten en de eerste verkenning te doen bij daglicht van SanJosé .

Na de eerste kennismaking met de groep op het vliegveld kom je bij het ontbijt elkaar weer tegen. Een aantal voornamen heb ik onthouden maar het overgrote deel zal het moeten doen met “ goedemorgen “ zonder voornaam erachter. Met 13 overige groepsleden moet dit toch wel snel gaan lukken.

Na het voortreffelijke ontbijt, in de bus naar het gebied rondom La Fortuna. Het is ongeveer 3,5 uur rijden met twee tussenstops. De eerste voor een kopje koffie en de tweede om de eerste apenkolonie te zien in het wild. Puur toeval dat we deze kolonie, pa, ma en twee jonge aapjes zagen. Pa en Ma aap aan het eten en de twee jongen met elkaar aan het dollen. Daar tussendoor liep nog een twee meter lange leguaan.Foto’s maken en door. Om mij heen hoor ik niet anders dan geklik van camera’s.

Het hotel, Arenal Montechiari, we blijven hier twee nachten, ligt tegen de vulkaan Arenal aan, een sinds 2011 slapende vulkaan. In het resort spotten we de meest fantastische vogels en andere dieren. Zoals kolibrie’s, toekan’s en nog veel meer soorten tropische vogels. De mede reisgenoten zijn echte natuurliefhebbers en weten elk vogeltje bij naam te noemen. Ondanks het gemis aan deze kennis genieten wij met volle teugen.

Het is een genot om hier foto’s te maken. Kan niet met de iPad omdat de vogeltjes toch wel op enige afstand zitten. Naast de vogels ook op zoek geweest naar de gifkikker. Een groene kikker met een rode broek aan. Uiteindelijk gevonden. Nee, ze zit niet naast me, maar een echte. Dacht dat ze groter waren. 1 cm lang en iedereen zag het kikkertje behalve ikke. Na lang spotten toch ook nog op de foto gekregen.

Vanavond gaan we in twee groepjes een avond wandeling maken door de jungle. Lange broek en dichte schoenen aan. Dat laatste voor ongedierte zoals mieren en slangen. Om 17.00 uur is het hier donker en gaan we op pad.

Uitgerust met een zaklantaarn en een gids die ons het leven in een regenwoud bij nacht laat zien. We worden welkom geheten door het geluid van de brulapen. Zien doen we ze niet maar het geluid is imposant. We spotten rood oog kikkers, meerdere giftige spinsoorten , slangen en duizendpoten. Vakkundig uitgelegd door onze gids. Door zijn wijze van benadering en uitleg kregen wij een meer dan fantastische avond. Wat is de natuur toch ontzettend mooi.

Na de wandeling van twee uur in La Fortuna, met de groep nog iets gegeten. Nou dat iets kan je wel vergeten. Je krijgt Amerikaanse porties. Waggelend van de hoeveelheid eten worden we naar het resort terug gebracht. Het begint nu te regenen en zitten op onze veranda nog na te genieten van deze dag.
Morgen vroeg 06.00 op om met de boot de rivier Rio Frio te bevaren tot dicht bij de grens met Nicaragua, We hopen leguanen, apen, krokodillen en andere diersoorten te bekijken waarvoor je normaal een ticket moet kopen in Artis.

Verslag uit: Costa Rica, Fortuna

Dag 1 De reis naar Costa Rica

Het is reisdag vandaag. Het wordt een dag van vroeg, laat, te laat en aan de gedachten, als je net wordt opgehaald door Anne, wat ben ik vergeten.
Het wekkertje liep vroeg af. Je weet maar nooit of je je gaat geslapen. Stom eigenlijk, want wat slaapt je voor zo’n reis, een hazenslaapje. Anne berichte ons dat ze iets eerder kwam ophalen omdat op Schiphol wegwerkzaamheden aan de gang waren. Een goede beslissing.

Nu een verrassing, ik ga op reis zonder telefoon. Tja, vergeten, lag nog aan de oplader en bij het inladen van de koffers niet meer gecheckt of alles aan boord was. Teruggaan was geen optie, dus lekker rustig de komende tijd. Gelukkig heeft Elly haar telefoon nog. De huis oppas gebeld met het verzoek om de oplader met telefoon uit het stopcontact te halen. Bijkomend gevolg was wel dat mijn elektronische boardingpas, die na veel moeite in mijn telefoon was geladen, niet beschikbaar was. De dame achter de balie keek mij aan bij het aanhoren van zoveel onheil, dat ze spontaan een boardingpas voor mij ging uitdraaien. Lief mens.

Het gebruikelijke beveiligingsonderzoeker verliep zonder al teveel spektakel en vol goede moed naar de gate. Jawel, door sluiting van de Polderbaan een vertraging van een uur. Gelukkig hebben wij ruim 2 uur om over te stappen in Frankfurt.

Alles gaat tegenwoordig electronisch, zo ook bij het instappen. Boardingpas langs de scanner en klaar is Hein. Elly liep ook zo door. Vliegtuig in en wachten op vertrek. Werd opgehouden doordat een passagier nog niet aan board was en wel was ingecheckt. Na enkele minuten kwam de purser vragen of mevrouw Cornelia Knaap aan board was. Ze zat naast me dus dat konden we redelijk snel beamen. Haar boardingpas was niet gescand maar het hekje stond open, dus doorlopen dacht Elly. In goed Duits sorry gezegd en riemen vast.

Frankfurt, een van de grootste luchthaven van Europa, was ons transit station. Met de bus vanuit het vliegtuig naar de gate en wachten op het vliegtuig die ons naar San José gaat brengen. Een knots van een vliegtuig, A340-300. Dan de aankondiging dat het vliegtuig nog niet gereed is. Een vertraging van een half uur.
Rond 14.30 uur vertrekken we van Frankfurt om 11 uur boven de Atlantische Oceaan te vliegen. Gelukkig na de start het eerste aperitiefje, we hebben het wel verdiend.

Buiten ons, water, water en nog eens water. Wat heeft de wereld toch een enorme hoeveelheid water. Ik zelf ook. Ga even gebruik maken van het toilet, warm eten en dan een tukje doen.

Na ruim 11 uur vliegen aangekomen om 18.00 uur plaatselijke tijd en 02.00 uur Nederlandse tijd. De regen valt, bij 23 graden, met bakken uit de lucht. Het hotel is niet ver van het vliegveld, gelukkig maar. Drankje doen en slapen. Morgen om 08.30 naar La Fortuna.