Dag 6 De Canopy toer - Reisverslag uit Sámara, Costa Rica van Hein Dunnen - WaarBenJij.nu Dag 6 De Canopy toer - Reisverslag uit Sámara, Costa Rica van Hein Dunnen - WaarBenJij.nu

Dag 6 De Canopy toer

Door: Hein den Dunnen

Blijf op de hoogte en volg Hein

02 Oktober 2019 | Costa Rica, Sámara

Twee wekkers hebben we bij ons. We hadden ze thuis kunnen laten. Wakker geworden van de brulapen. Wat een geluid kan er uit zo’n beestje komen. Om half vijf is zijn wekkertje afgegaan en brult de hele boel bij elkaar. Niet erg vandaag want we willen de regenboog toekan zien. De toekan is alleen vroeg in de ochtend te zien hoog in de boom om even bij te warmen. Wordt het te warm dan verschuilt hij zich in de bomen.

Je kan het je niet voorstellen, staan wij tweeën om 05.45 uur naar de boomtoppen te kijken. Ja hoor, de vogel wordt gezien en op de foto vastgelegd. Vliegend zijn ze nog imposanter . Grote gele snavel met een blauwe punt door de lucht. Foto gelukt. Mede groepsleden jaloers op mijn foto. Tja, zo gaat dat nu eenmaal.

De dag is nog maar net begonnen. Elly gaat op Canopy toer. Een Canopy toer is glijdend over staalkabels van de ene kant van het ravijn naar de andere kant. In totaal zijn er 7 zips zoals ze dat noemen met de langste van 750 meter. Elly wordt eerst in een tuig gehesen, werkhandschoenen aan om mee af te remmen en een helm op. Vanaf een platform wordt je vastgemaakt aan de kabels en over de rand gaan om je langs de kabels te laten glijden. Met veel adrenaline in je lijf kom je aan de andere kant. Je remt zelf af en mocht je te hard gaan dan zit er op de kabel een remblok. Wat ben ik trots op Elly. Ook de jump heeft ze gedaan. Van het platform afspringen en als Tarzan naar de overkant.
Ik hoor jullie denken, waar was jij dan Hein. Nou, iemand moest de foto’s maken en het lot heeft mij aangewezen.

Na de Canopytoer, de bus in en op naar de kust. We gaan naar Samara. Via een 16 km lange ongeasfalteerde weg terug op de hoofdweg van Costa Rica. Via Liberia waar we in de Subway iets hebben gegeten, nog twee uurtjes rijden. De Subway is toch iets van de tegenwoordige tijd. Eerst langs een dame om aan te geven welk broodje je wilt. Vervolgens naar een nieuwe dame voor het beleg. Door naar de garneringdame en de drankjes dame. Tot slot de kassa dame. Broodje was voortreffelijk.

In Samara stond de schildpadden toer op het programma. In oktober leggen de waterschilpadden hun eieren op het strand. Met een gids met een rode lamp het strand op. Schildpadden zijn stress gevoelig bij het leggen van de eieren en mogen niet met wit licht worden benaderd. Ook kleding moet donker zijn. De gidsen spotten een schildpad en dan wachten tot hij eieren gaat leggen in het gat dat hij heeft gegraven met zijn flippers. Als het proces eenmaal op gang is gekomen is de schildpad in trance en kan je hem voorzichtig benaderen. We zagen wel 40 eieren leggen. Na de leg, wordt het gat met de flippers gedicht en camoufleert ze het nest en gaat naar zee. Schitterend gezicht.

Zodra zij de zee heeft bereikt blijft ze twee jaar weg. De eieren komen door de temperatuur zelf uit. Van de 40 eieren zullen waarschijnlijk 5 schildpadjes de weg naar zee overleven.
Ik heb deze dag ook overleeft. Moe en met veel indrukken ga ik slapen en dromen van de walvis en dolfijnen zoektocht, morgen op de Pacific.

• 04 Oktober 2019 - 18:25

Marina & Peter:

En dan maar beweren dat je kleurendoof bent alle v.d. Valk restaurants voorbij rijd omdat je de Toekan niet herkent. Maar als oud volière man ben ik best wat jaloers en nieuwsgierig naar de foto's. Maar godbetert die arme Elly alle zeer gevaarlijke activiteiten laten doen is wel heel erg. Kon het niet laten om dit in mijn welkom woordje aan te halen. Suggesties waren onder meer El volgend jaar mee te laten doen aan de Heeren. Ga nu naar je dag 7. GRP

Tags: #costa rica

Verslag uit: Costa Rica, Sámara

Dag 1 De reis naar Costa Rica

Het is reisdag vandaag. Het wordt een dag van vroeg, laat, te laat en aan de gedachten, als je net wordt opgehaald door Anne, wat ben ik vergeten.
Het wekkertje liep vroeg af. Je weet maar nooit of je je gaat geslapen. Stom eigenlijk, want wat slaapt je voor zo’n reis, een hazenslaapje. Anne berichte ons dat ze iets eerder kwam ophalen omdat op Schiphol wegwerkzaamheden aan de gang waren. Een goede beslissing.

Nu een verrassing, ik ga op reis zonder telefoon. Tja, vergeten, lag nog aan de oplader en bij het inladen van de koffers niet meer gecheckt of alles aan boord was. Teruggaan was geen optie, dus lekker rustig de komende tijd. Gelukkig heeft Elly haar telefoon nog. De huis oppas gebeld met het verzoek om de oplader met telefoon uit het stopcontact te halen. Bijkomend gevolg was wel dat mijn elektronische boardingpas, die na veel moeite in mijn telefoon was geladen, niet beschikbaar was. De dame achter de balie keek mij aan bij het aanhoren van zoveel onheil, dat ze spontaan een boardingpas voor mij ging uitdraaien. Lief mens.

Het gebruikelijke beveiligingsonderzoeker verliep zonder al teveel spektakel en vol goede moed naar de gate. Jawel, door sluiting van de Polderbaan een vertraging van een uur. Gelukkig hebben wij ruim 2 uur om over te stappen in Frankfurt.

Alles gaat tegenwoordig electronisch, zo ook bij het instappen. Boardingpas langs de scanner en klaar is Hein. Elly liep ook zo door. Vliegtuig in en wachten op vertrek. Werd opgehouden doordat een passagier nog niet aan board was en wel was ingecheckt. Na enkele minuten kwam de purser vragen of mevrouw Cornelia Knaap aan board was. Ze zat naast me dus dat konden we redelijk snel beamen. Haar boardingpas was niet gescand maar het hekje stond open, dus doorlopen dacht Elly. In goed Duits sorry gezegd en riemen vast.

Frankfurt, een van de grootste luchthaven van Europa, was ons transit station. Met de bus vanuit het vliegtuig naar de gate en wachten op het vliegtuig die ons naar San José gaat brengen. Een knots van een vliegtuig, A340-300. Dan de aankondiging dat het vliegtuig nog niet gereed is. Een vertraging van een half uur.
Rond 14.30 uur vertrekken we van Frankfurt om 11 uur boven de Atlantische Oceaan te vliegen. Gelukkig na de start het eerste aperitiefje, we hebben het wel verdiend.

Buiten ons, water, water en nog eens water. Wat heeft de wereld toch een enorme hoeveelheid water. Ik zelf ook. Ga even gebruik maken van het toilet, warm eten en dan een tukje doen.

Na ruim 11 uur vliegen aangekomen om 18.00 uur plaatselijke tijd en 02.00 uur Nederlandse tijd. De regen valt, bij 23 graden, met bakken uit de lucht. Het hotel is niet ver van het vliegveld, gelukkig maar. Drankje doen en slapen. Morgen om 08.30 naar La Fortuna.