Dag 13 gezinsuitbreiding - Reisverslag uit Zandvoort, Nederland van Hein Dunnen - WaarBenJij.nu Dag 13 gezinsuitbreiding - Reisverslag uit Zandvoort, Nederland van Hein Dunnen - WaarBenJij.nu

Dag 13 gezinsuitbreiding

Door: Hein den Dunnen

Blijf op de hoogte en volg Hein

09 Oktober 2019 | Nederland, Zandvoort

Dag 13

Met trots kondigen wij de geboorte aan van ons nieuwe adoptie kind Ceesje. Ceesje is de naam van de groene schildpad die wij hebben geadopteerd. Hier zit nog wel een verhaal aan vast, maar dat later.

De dag begint vandaag met een laatste rit van onze chauffeur Alves. Hij brengt ons naar een haven zonder naam om van hieruit met de boot door de jungle te varen naar het dorpje Tortuquero. Na een emotioneel afscheid van de chauffeur Alves, die ons 13 dagen lang veilig rond heeft gereden, varen we al slingerend naar onze laatste bestemming. De tocht is adembenemend mooi en duurt ruim 1 uur 30.

De Lodges waarin we slapen heeft geen glas in de sponningen zitten. Slechts een hor ervoor en twee luiken voor de nacht. Het is hier drukkend warm en dus begrijpelijk dat er geen ramen inzitten. Airco is niet aanwezig, alleen een ventilator, dus zweten vannacht. Het wordt namelijk niet kouder dan 26 graden in de nacht met een luchtvochtigheid van 100 %.

Onze Lodges staan op een landtong tussen de zee en de rivier. Aan de ene kant het strand en aan de andere kant de schoonheid van een rivier die door de jungle naar zee stroomt. We zitten een kleine 3 km van Nicaragua af in een gebied waar veel drugstransporten starten. Het strand waar we dicht bij zitten is tevens beschermd ivm het leggen van eieren door de zeeschildpadden. De eieren worden gelegd en na 7 weken komen deze uit. In deze week is er nog kans op een nest die moet uitkomen. Het geluk hebben we vandaag niet. Misschien morgen. Wel zijn we naar een zeeschildpad instituut geweest die de schildpadden beschermen en registreren. Onderdeel van het bezoek was de adoptie door de groep van een gemerkte zeeschildpad.

In onderling overleg werd besloten de naam Ceesje mee te geven. Tevens werd besloten de adoptie te verloten. Elly werd de gelukkige en of de duivel er mee speelt, de schildpad was gemerkt op 3 september. Exact op de datum van ons huwelijk. Over 2 tot 3 jaar komt hij weer aan land . In die tijd kunnen wij hem volgen via de website van het zeeschildpadden instituut. Naast onze 3 kleindochters hebben wij er nu een Ceesje bij.

Morgen onze laatste vaart met de boot door de jungle om nieuwe vogeltjes te ontdekken. Vandaag wel een kanjer van een vogel gespot en op de foto vastgelegd namelijk de koningsgier. Prachtige mooie rode kop en als alleen heerser bij het kadaver zitten en eten. De overige gieren blijven op afstand en wachten af of zij ook nog iets krijgen.

Nou wij krijgen genoeg. Vandaag maar eens rustig aan gegeten. Niet te veel. Je kon gelukkig zelf opscheppen. Geen Amerikaanse porties meer. Tot morgen, de laatste actieve dag voordat we weer aan de terugreis gaan beginnen. En dat is weer met de boot door de jungle. Hier zie ik naar uit. Niet aan de lange vlucht.

• 09 Oktober 2019 - 08:40

Gerben:

Wel Ceesje opnemen in de familie WhatsApp groep. tot snel X G X

• 09 Oktober 2019 - 11:51

Peter:

Wat leuk om een Ceesje te hebben en nu maar hopen dat het een lang leven kan krijgen. Ik ben verrast zoveel als jullie over vogel(tjes) kunnen vertellen. Ik ben erg benieuwd naar de foto’s.

• 09 Oktober 2019 - 18:37

Marina & Peter:

Is het de bedoeling dat Ceesje over 3 jaar op 3 september getransformeerd wordt tot een heerlijk schildpaddensoepje?? Of ben ik nu weer te wreed voor de onze mede wereld bewoners wel mooi dat je Ceesje kunt volgen. Lukt jullie nooit met je kleindochters.
    Wees nog even voorzichtig en geniet van jullie laatste uren hier komt het vandaag weer met bakken zo niet emmers uit de lucht vallen. Tot gauw M&P

• 09 Oktober 2019 - 20:11

Hein Den Dunnen:

Dank allemaal voor de felicitaties.

Verslag uit: Nederland, Zandvoort

Dag 1 De reis naar Costa Rica

Het is reisdag vandaag. Het wordt een dag van vroeg, laat, te laat en aan de gedachten, als je net wordt opgehaald door Anne, wat ben ik vergeten.
Het wekkertje liep vroeg af. Je weet maar nooit of je je gaat geslapen. Stom eigenlijk, want wat slaapt je voor zo’n reis, een hazenslaapje. Anne berichte ons dat ze iets eerder kwam ophalen omdat op Schiphol wegwerkzaamheden aan de gang waren. Een goede beslissing.

Nu een verrassing, ik ga op reis zonder telefoon. Tja, vergeten, lag nog aan de oplader en bij het inladen van de koffers niet meer gecheckt of alles aan boord was. Teruggaan was geen optie, dus lekker rustig de komende tijd. Gelukkig heeft Elly haar telefoon nog. De huis oppas gebeld met het verzoek om de oplader met telefoon uit het stopcontact te halen. Bijkomend gevolg was wel dat mijn elektronische boardingpas, die na veel moeite in mijn telefoon was geladen, niet beschikbaar was. De dame achter de balie keek mij aan bij het aanhoren van zoveel onheil, dat ze spontaan een boardingpas voor mij ging uitdraaien. Lief mens.

Het gebruikelijke beveiligingsonderzoeker verliep zonder al teveel spektakel en vol goede moed naar de gate. Jawel, door sluiting van de Polderbaan een vertraging van een uur. Gelukkig hebben wij ruim 2 uur om over te stappen in Frankfurt.

Alles gaat tegenwoordig electronisch, zo ook bij het instappen. Boardingpas langs de scanner en klaar is Hein. Elly liep ook zo door. Vliegtuig in en wachten op vertrek. Werd opgehouden doordat een passagier nog niet aan board was en wel was ingecheckt. Na enkele minuten kwam de purser vragen of mevrouw Cornelia Knaap aan board was. Ze zat naast me dus dat konden we redelijk snel beamen. Haar boardingpas was niet gescand maar het hekje stond open, dus doorlopen dacht Elly. In goed Duits sorry gezegd en riemen vast.

Frankfurt, een van de grootste luchthaven van Europa, was ons transit station. Met de bus vanuit het vliegtuig naar de gate en wachten op het vliegtuig die ons naar San José gaat brengen. Een knots van een vliegtuig, A340-300. Dan de aankondiging dat het vliegtuig nog niet gereed is. Een vertraging van een half uur.
Rond 14.30 uur vertrekken we van Frankfurt om 11 uur boven de Atlantische Oceaan te vliegen. Gelukkig na de start het eerste aperitiefje, we hebben het wel verdiend.

Buiten ons, water, water en nog eens water. Wat heeft de wereld toch een enorme hoeveelheid water. Ik zelf ook. Ga even gebruik maken van het toilet, warm eten en dan een tukje doen.

Na ruim 11 uur vliegen aangekomen om 18.00 uur plaatselijke tijd en 02.00 uur Nederlandse tijd. De regen valt, bij 23 graden, met bakken uit de lucht. Het hotel is niet ver van het vliegveld, gelukkig maar. Drankje doen en slapen. Morgen om 08.30 naar La Fortuna.